.

Sabtu, 14 Ogos 2010

MELAKA WUJUD TALIAN REMAJA HAMIL 06-2333333

MELAKA 13 Ogos – Mengambil iktibar daripada gejala pembuangan bayi yang semakin menjadi-jadi, kerajaan negeri mewujudkan talian khas bebas tol 06-2333333 bagi membantu remaja yang menghadapi masalah mengandungkan bayi luar nikah.

Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Wanita, Pembangunan Keluarga dan Kesihatan negeri, Datuk Norpipah Abdol berkata, talian tersebut diwujudkan bagi membantu golongan tersebut mendapatkan khidmat nasihat mengenai masalah yang dihadapi.

Menurut beliau, remaja yang menghadapi masalah tersebut tidak perlu malu untuk menghubungi talian khas itu.

“Saya amat berharap remaja yang menghadapi masalah hamil luar nikah dan ingin melahirkan anak agar menghubungi talian bebas tol yang disediakan.

“Saya minta mereka tidak membuang bayi sebaliknya jika ada masalah, hubungi talian bebas tol yang disediakan. Segala maklumat remaja akan dirahsiakan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di Hospital Melaka sini semalam selepas melawat bayi perempuan yang ditemui dalam tong sampah berhampiran sebuah kilang plastik di Ayer Keroh, dua hari lepas.

Mengulas lanjut, Norpipah berkata, kes buang bayi yang masih bertali pusat di sebuah kilang di Ayer Keroh kelmarin menunjukkan gejala tersebut masih terus berleluasa.

“Setakat ini, empat kes buang bayi berlaku di negeri ini. Walaupun angka tersebut adalah kecil berbanding negeri lain, kita perlu tangani segera gejala ini,” ujarnya.

Sehubungan itu, beliau meminta ibu bapa yang mendapati anak mereka hamil luar nikah agar terus menghubungi talian tersebut untuk mendapatkan bantuan.

Mengenai bayi yang ditemui di sebuah kilang di Ayer Keroh, Norpipah berkata, bayi tersebut kini diletakkan di bawah jagaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri.

“Kita mungkin akan menyerahkan bayi ini kepada saudara mara mereka selepas berunding dengan pihak hospital dan ahli keluarga,’’ katanya.

(UTUSAN)

Tiada ulasan: