.

Ahad, 13 Mac 2011

PESERTA TURKI JUARA PIDATO PABM 2011

PUTRAJAYA 11 Mac – Peserta Turki, Halil Ibrahim dinobatkan sebagai juara Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) Piala Perdana Menteri 2011 bagi kategori antarabangsa yang berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini malam ini.

Peserta dari Malaysia, Amirrudin Abd. Rahman pula muncul juara kategori nusantara pada pertandingan peringkat akhir yang melibatkan lapan peserta.

Kedua-dua johan pertandingan peringkat akhir itu membawa pulang hadiah wang tunai RM15,200; piala pusingan; piala iringan; hadiah dan sijil.

Naib johan kategori antarabangsa dimenangi oleh Daria Kamyshnikova dari Rusia manakala tempat ketiga menjadi milik peserta Australia, Genevieve Woods.

Bagi kategori nusantara, peserta Brunei, Awang Abdul Rashid Awang Damit memenangi tempat kedua manakala tempat ketiga jatuh ke tangan Muhammad Izwan Othman dari Singapura.

Masing-masing membawa pulang hadiah wang tunai RM9,120 dan RM6,080 beserta piala iringan, hadiah dan sijil untuk tempat kedua dan ketiga bagi setiap kategori.

Halil ketika ditemui berkata, dia langsung tidak menduga untuk bergelar juara kerana semua peserta peringkat akhir memberikan saingan yang hebat kepadanya.

“Saya datang jauh dari Turki, saya amat berterima kasih kepada semua pihak terutama tenaga pengajar yang memberi tunjuk ajar selama ini.

“Tidak lupa juga kepada rakan-rakan peserta yang sama-sama berusaha untuk pertandingan kali ini,” katanya.

Sementara itu, Amirrudin menyifatkan kemenangannya itu di luar jangkaan kerana para pesaing lain menunjukkan persembahan hebat untuk menarik perhatian juri.

(Utusan Malaysia)

Tiada ulasan: