.

Rabu, 3 Februari 2010

TIMBANG WAJIB LULUS B. INGGERIS SPM

Kerajaan sedang mempertimbangkan secara serius untuk mensyaratkan semua calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) lulus subjek Bahasa Inggeris.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, langkah itu selari dengan tumpuan kerajaan untuk meningkatkan penguasaan bahasa tersebut di kalangan pelajar mulai tahun depan.

“Langkah mewajibkan calon SPM lulus Bahasa Inggeris sebagai syarat mendapat sijil sedang dipertimbangkan secara serius dan kita akan umumkan apabila sampai masanya nanti.

“Apabila dilaksanakan, pelajar akan beri perhatian yang lebih dan takkanlah mereka yang sudah belajar belasan tahun sejak dari darjah satu menghadapi masalah untuk lulus,” katanya.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian ketika ditanya mengenai kemungkinan kerajaan bercadang mewajibkan kelulusan mata pelajaran Bahasa Inggeris dalam program Soal Jawab yang disiarkan secara langsung oleh TV3, di sini hari ini yang dikendalikan Datuk Manja Ismail.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi memberitahu, dasar mewajibkan calon SPM lulus Bahasa Inggeris kemungkinan akan dilaksanakan mulai 2012.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata, usaha kerajaan untuk mewajibkan lulus Bahasa Inggeris tidak membebankan pelajar khususnya pelajar Melayu.

“Pelbagai penambahbaikan terutamanya dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek Bahasa Inggeris akan dibuat secara agresif mulai tahun depan.

“Oleh itu, saya tidak melihat semua pendekatan yang diambil kerajaan bakal membebankan pelajar khususnya kaum Melayu kerana syaratnya hanya lulus dan bukannya wajibkan kredit,” jelasnya.

Beliau menambah, mulai tahun depan, 15 guru pakar bahasa Inggeris dari luar negara akan diambil untuk mengajar guru-guru subjek Bahasa Inggeris tempatan mengenai teknik pengajaran dan pembelajaran yang betul.

Pada masa sama, katanya, lebih 300 guru asing akan turut diambil bagi memantau prestasi guru-guru subjek Bahasa Inggeris tempatan, juga mulai tahun depan.

Dalam pada itu, Muhyiddin memberitahu, Kementerian Pelajaran akan menawarkan insentif istimewa kepada guru besar dan pengetua cemerlang yang sanggup membimbing sekolah yang mempunyai pretasi akademik dan kokurikulum terburuk di negara ini.

Katanya, langkah itu bertujuan memastikan sekolah yang berprestasi buruk itu tidak terus ketinggalan berbanding sekolah lain.

Selain itu kementerian juga kata beliau akan membuat dasar termasuk mewajibkan setiap guru mengajar selama lima hingga tujuh tahun di kawasan luar bandar.

( UTUSAN)

Tiada ulasan: