.

Isnin, 27 September 2010

SIKAP PREJUDIS BARAT DAN ISLAMOPHOBIA

Oleh Mazlan Nordin

Maka akhirnya Paderi Terry Jones membatalkan rancangannya mahu membakar al-Quran pada hari ulang tahun kesembilan peristiwa 11 September setelah menerima kritikan, bantahan dan nasihat dari pelbagai pihak, termasuk Presiden Barack Obama dan para pemimpin Kristian pelbagai mazhab dan agama Yahudi.

“Tidak pada hari ini dan bila-bila masa jua.” Beliau menjelaskan, Jones mengetuai sebuah gereja kecil yang mempunyai kira-kira 20 orang ahli saja, menurut laporan-laporan media Amerika, kerana pada mulanya beliau mengumumkan rancangan tersebut ditunda saja.

Presiden Obama pula menegaskan bahawa Amerika ‘tidak sekali-kali” akan memerangi Islam. Beliau lalu menyeru rakyat Amerika supaya mengamalkan toleransi antara agama.

Namun, mencetuskan sikap prejudis anti Islam ialah rapat-rapat umum di New York, iaitu berkaitan dengan rancangan pembinaan masjid berhampiran kawasan pembinasaan Pusat Dagangan Dunia (WTC).

Pembinaan masjid dan pusat komuniti Islam dicadangkan oleh Imam Faisal Abdul Rauf dari New York juga. Kerana berlarutan demonstrasi demi demonstrasi itu mencemari imej Islam setelah tiap hari dilaporkan secara besar-besaran oleh pihak media Amerika.

Yang dicetuskan ialah Islamfobia manakala saban hari menjadi bahan berita dan komentar para bloggers. Antara yang menegur reaksi tersebut ialah Louis Farrakhan, warga Afrika-Amerika yang mengetuai Nation of Islam.

Lama sebelum itu, pada tahun 1983 masyarakat Islam di New York merancangkan pembinaan sebuah masjid. Kerana sebelumnya mereka terpaksa menunaikan solat di bilik-bilik persidangan hotel-hotel, bilik-bilik setor dan lain-lain ruang kosong.

Turut memberi sumbangan ketika itu ialah para wakil kira-kira 40 negara Islam bertugas di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Ada negara-negara Islam yang menderma wang dan peralatan-peralatan masjid, termasuk tikar sembahyang (dari Pakistan dan Turki). Turut membantu ialah Indonesia.

Menurut laporan pembinaan bermula pada tahun 1987, tetapi berkali-kali tergendala. Menurut laporan New York Magazine “rancangan masjid itu tidak menjadi dan memakan masa begitu lama hingga tahun 1991 manakala berlaku Perang Teluk!”

Menimbulkan tanda-tanya berkaitan Islamofobia yang disebar oleh sesetengah pihak ialah betapa warga Islam di Amerika seramai kira-kira tujuh juta boleh menjadi masalah. Bilangan mereka tidak sampai dua peratus dari jumlah besar penduduk Amerika.

Menjelaskan hal ialah laporan dalam The Annals of the American Academy of Political and Social Sciences (2007) berjudul Warga Islam di Amerika. Kepelbagaian luar biasa. Antara lain dicatat:

* Warga Islam telah berada di Amerika lebih 100 tahun lamanya, tetapi mereka berada di pinggir sejarah politik negara.

* Ramai warga Islam ialah dari generasi kedua atau ketiga dan satu pertiga ialah keturunan Afrika.

* Kemasukan agama Islam pada kurun ke-18 - 19 ialah melalui hamba-hamba abdi yang dibawa dari benua Afrika.

* Bilangan warga Islam yang paling ramai di Amerika ialah orang-orang Arab, Selatan Asia, Afrika - Amerika diikuti bilangan-bilangan kecil orang-orang Turki, Iran, Bosnia, Indonesia dan Melayu.

Juga dicatat ialah pelbagai cabaran yang dihadapi. “Pada bulan November 2006, enam orang Imam diperintah keluar dari sebuah kapal terbang setelah penumpang-penumpang lain melihat tiga orang imam menunaikan sembahyang di lapangan terbang”.

Dalam membicarakan rancangan membina masjid di New York ketika ini, molek diambil contoh ialah pembinaan sebuah masjid di Granada, Sepanyol yang pada masa dahulu diperintah oleh pihak Islam selama 800 tahun.

Mengeluh

Laporan mengenainya terbit dalam akhbar New York Times 22 Oktober 2003 bermula dengan ayat-ayat berikut:

“Warga-warga Islam kembali ke kubu lama golongan Moors di Granada, kubu terakhir Islam di Sepanyol sebelum abad ke-15 manakala Emir Boabdil mencium tangan Raja Ferdinand dan mengeluh dengan penuh sedih ketika menyerahkan kota ini.

Tetapi orang-orang Islam yang sujud di Masjid baru kota ini, yang pertama dibina sejak lebih 500 tahun lama, bukan golongan Moors moden, tetapi adalah keturunan orang-orang Eropah.

“Kami datang untuk mengatasi satu-satunya pilihan lain di sini,” kata Haji Abdul Hasib Castieira, seorang warga Sepanyol. Ketika golongan pendatang beransur-ansur menyebarkan Islam ke benua Eropah, maka kegiatan dalam negara Sepanyol sendiri kian meningkat.

Semasa 800 tahun pemerintahan Islam di Sepanyol dahulu, ramai orang-orang Kristian memeluk agama Islam,” Castieira menambah.

Bilangan orang Sepanyol yang kini memeluk agama Islam meningkat hingga puluhan ribu. Castieira sendiri masuk Islam pada tahun 1977. Beliau dan rakan-rakan kemudian diundang bermastautin di Granada.

Mereka selanjutnya merancang pembinaan masjid setelah mendapat sebidang tanah dan menerima sumbangan derma “dari Libya, Maghribi dan juga Malaysia,”. Demikian antara laporan akhbar New York Times.

Andainya nanti masjid dibina di New York sendiri, sumbangan derma boleh dikirim juga dari Malaysia. Semoga demikian adanya. Bersama-sama kita mendoakannya.

( MINGGUAN MALAYSIA)

Tiada ulasan: