.

Khamis, 30 April 2009

MEMOHON KERJA DALAM TALIAN

Kemudahan Internet telah mengubah trend masyarakat dalam mendapatkan pekerjaan. Internet bukan sekadar membolehkan kita mengakses pelbagai jenis informasi, bahkan ia telah mengubah trend masyarakat dalam mendapatkan pekerjaan.

Jika dahulu, kebanyakan iklan kekosongan jawatan diterbitkan di media cetak seperti akhbar, kini iklan kekosongan seperti itu boleh diakses terus di portal yang menyenaraikan kekosongan jawatan yang terdapat di sesebuah syarikat atau negara.

Bukan itu sahaja, portal ini juga akan menghantar e-mel pemberitahuan tentang jawatan spesifik yang boleh diubah suai oleh pengguna. Sebagai contoh, seorang graduan Teknologi Maklumat boleh mengarahkan agar hanya iklan tawaran kerja yang berkaitan dengan Teknologi Maklumat sahaja dihantar kepadanya, sekali gus menjimatkan masa serta membolehkan pilihan kerja yang lebih tepat dibuat.

Jobstreet.com merupakan antara pencari kerja secara talian di Malaysia. Mula menawarkan khidmatnya sejak tahun 1995, Jobstreet telah berjaya mendapatkan puluhan ribu pekerjaan kepada ahlinya. Agensi pekerjaan lain yang turut menawarkan perkhidmatan seperti Jobstreet adalah Jobsdb.com dan juga Kareer.com.my.

Bertindak umpama agensi pencari jodoh, Jobstreet mengiklankan jawatan kosong daripada pihak majikan dan mereka yang mencari pekerjaan. Kesemua maklumat berkaitan akan disimpan di dalam pangkalan data dan seterusnya proses suai padan dijalankan. Proses suai padan adalah berdasarkan kelayakan dan bidang kerja yang dipilih oleh para calon.

Berikut merupakan tip yang boleh digunakan ketika mencari kerja melalui portal pekerjaan:

1. Berikan maklumat peribadi yang lengkap

Pastikan anda memberikan butiran peribadi yang lengkap ketika mendaftar di mana-mana agensi pekerjaan secara dalam talian.

Maklumat seperti nombor hubungan dan alamat surat-menyurat hendaklah diberikan secara tepat bagi membolehkan pihak agensi atau bakal majikan menghubungi anda untuk panggilan temuduga. Maklumat yang tidak lengkap hanya akan mengakibatkan kegagalan untuk menghubungi anda sekali gus memungkinkan permohonan anda ditolak.

2. Hantarkan resume terkini

Agensi pekerjaan lazimnya akan meminta anda memuat naik resume anda yang terkini. Sekiranya resume anda sudah lama tidak dikemaskini, pastikan anda mengemaskinikannya terlebih dahulu sebelum memuat naik. Resume yang lapuk akan menyebabkannya kurang menarik perhatian bakal majikan.

3. Perkenalkan diri anda sedikit sebanyak

Sekiranya portal pekerjaan yang anda gunakan mempunyai ruangan untuk memperkenalkan diri, coretkan sedikit sebanyak mengenai diri anda. Ini akan memudahkan lagi proses tapisan dan pemilihan oleh bakal majikan.

4. Benarkan e-mel pemberitahuan pihak agensi pekerjaan

Kebiasaannya ketika mendaftar di mana-mana portal pekerjaan, anda akan diminta memilih sama ada untuk membenarkan e-mel pemberitahuan tentang sebarang jawatan kosong dihantar ke peti e-mel anda. Dengan ini, anda akan dimaklumkan tentang sebarang jawatan kosong yang bersesuaian dengan anda tanpa perlu melakukan carian secara manual di portal.

5. Membenarkan resume anda dilihat oleh majikan

Jika anda mendapati sukar mendapat panggilan temuduga, periksa settings pada akaun anda pada agensi pekerjaan. Sekiranya pilihan untuk membenarkan resume anda dilihat oleh bakal majikan disekat, aktifkan fungsi tersebut. Ini akan dapat memperluaskan lagi peluang anda untuk dipanggil temuduga.

6. Elakkan memohon kerja dengan hanya menekan butang apply

Pihak yang mencari pekerja biasanya akan mengenal pasti calon yang layak untuk ditemuduga dengan melalukan pemilihan berdasarkan resume dan juga surat permohonan yang dilampirkan bersama. Sekiranya anda ingin mendapat perhatian yang lebih daripada bakal majikan, elakkan menggunakan fungsi memohon dengan hanya menekan butang apply. Dapatkan alamat e-mel syarikat yang mempunyai kekosongan dan hantarkan surat permohonan bersama resume anda. Dengan cara ini, anda dapat mempamerkan kemahiran menulis dan penguasaan bahasa anda kepada mereka.

7. Luaskan peluang anda dengan mendaftar di agensi pekerjaan lain

Semakin banyak agensi yang anda berdaftar, semakin besar peluang anda untuk mendapat pekerjaan. Selain itu, rajin-rajinlah mengunjungi forum talian kerana terdapat ahli yang menghantar posting tentang jawatan kosong di tempat kerja mereka.



Tiada ulasan: