.

Selasa, 26 Mei 2009

68000 PEMOHON BEREBUT 1984 TEMPAT KPLI

LANGKAWI - Kementerian Pelajaran telah menerima sebanyak 68,000 permohonan daripada siswazah untuk mengikuti Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) bagi sesi Jun ini.

Bagaimanapun, Pengarah Bahagian Pendidikan Guru, Datuk Misrah Ibrahim berkata, hanya 1,984 tempat disediakan untuk kursus KPLI di 27 institut pendidikan guru bagi sesi pengajian bermula akhir Jun ini.

"Sebanyak 40,000 pemohon yang gagal juga telah mengemukakan rayuan agar dipilih,'' katanya kepada pemberita selepas melancarkan Hari Guru Daerah Langkawi di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Kedawang di sini semalam.

Katanya, bahagian itu turut menerima 97,000 permohonan daripada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia(SPM) untuk mengikuti kursus diploma pendidikan dan hanya 6,200 pemohon diterima.

Katanya, Kementerian Pelajaran mungkin menetapkan syarat kelayakan yang lebih tinggi pada masa depan berikutan bilangan pemohon yang begitu ramai.

(Bernama)


Sabtu, 23 Mei 2009

GURU DIPLOMA DAPAT DURIAN RUNTUH

Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD) berpeluang menikmati skim perkhidmatan lebih baik apabila kerajaan mengumumkan kenaikan pangkat dan pertambahan kuota Guru Cemerlang sehingga 1,486 bagi pelbagai gred berkuat kuasa serta merta.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan tidak pernah melupakan guru diploma.

‘‘Hari ini kita umumkan pula untuk PPPLD, berkuat kuasa serta merta jadi saya harap mereka berpuas hati,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Kejohanan Olahraga Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) kali ke-51 di Stadium Nasional Bukit Jalil di sini, hari ini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerajaan tidak pernah meminggirkan guru bukan siswazah cuma pengumuman kenaikan pangkat itu didahulukan kenaikan pangkat dan tambahan Guru Cemerlang bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS).

Berita gembira untuk PPPS itu diumumkan pada sambutan Hari Guru 2009 Peringkat Kebangsaan di Terengganu, 16 Mei lalu.

Pada sambutan Hari Guru itu, Muhyiddin telah meluluskan pertambahan 2,141 kuota untuk jawatan Guru dan Pengetua Cemerlang bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) siswazah di sekolah menengah berkuat kuasa serta merta.

Beliau juga berkata, kerajaan juga bersetuju mewujudkan 1,910 jawatan Guru Cemerlang bagi PPP Siswazah yang berkhidmat di sekolah rendah.

Ekoran daripada pengumuman itu, guru PPLD telah menyatakan rasa kecewa mereka termasuk menghantar surat ke ruangan Forum Utusan Malaysia kelmarin.

Masalah yang sama turut dibangkitkan oleh Presiden Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGGMMB), Mohd. Sabri Mohd. Arshad baru-baru ini yang mendakwa kerajaan ‘tidak bersikap adil’ terhadap guru bukan siswazah yang sudah lama berkhidmat di kawasan pedalaman dan luar bandar.

(UTUSAN)



USUL DEBAT TERBUKA ARAU 2009


SENARAI USUL CADANGAN – DEBAT TERBUKA ARAU 2009

1. Satu Malaysia pemangkin pembentukan negara bangsa
2. Akta Perlindungan Maklumat Peribadi wajar digubal
3. Bank Dunia penyelamat negara dunia ketiga
4. Bola sepak tidak layak menjadi sukan teras negara
5. Dayung sudah di tangan, perahu sudah di air
6. Demi ekonomi, kerajaan campuran wajar dibentuk
7. Demokrasi nyawa keamanan dunia
8. Earth Hour hanya gimik
9. Fenomena lompat parti perlu dihalang
10. Guru perlu dibenarkan berpolitik
11. Hak asasi penyelesaian ketidakadilan
12. Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua
13. Imuniti Raja-Raja perlu dikembalikan
14. Industri automotif negara sudah menjadi liabiliti
15. Jaringan sosial di Internet: Penjajahan bentuk baru
16. Kawalan harga barang hanya menguntungkan pengguna
17. Kementerian Perpaduan perlu diwujudkan semula
18. Kereta hibrid mampu mengurangkan pencemaran
19. Kesatuan Eropah wajar menerima Turki
20. Keselamatan awam lebih penting daripada hak asasi
21. Kontrak sosial wajar ditamatkan
22. KPI menjamin kualiti perkhidmatan awam
23. Krisis ekonomi: Sektor pertanian perisainya
24. Liberalisasi kewangan menjejaskan Bumiputera
25. Macam timun dengan durian: menggelek luka, kena gelek pun luka
26. Negara dunia ketiga perlu teknologi nuklear
27. Nisbah lagu tempatan dan antarabangsa di radio wajar
28. Nyiur setandan tetapi berlain-lain jadinya
29. Pakej rangsangan ekonomi Malaysia ala kadar
30. Pasaran bebas berat sebelah
31. PBB perlu lebih peka
32. Pelan pemulihan ekonomi Amerika menguntungkan
33. Pemansuhan MECD merencatkan pertumbuhan IKS
34. Pembangunan modal insan : Indah khabar dari rupa
35. Pemotongan gaji lebih berkesan daripada pemberhentian pekerja
36. Pencemaran alam sekitar salah industri
37. Pengurusan ekonomi Asia setanding Eropah
38. Rakan Muda : Seperti melepaskan batuk di tangga
39. Sekolah jenis kebangsaan masih relevan
40. Sektor korporat wajar menaja konsert artis tempatan
41. Singapura: Gunting dalam lipatan
42. Suruhanjaya Perlantikan Hakim memulihkan keyakinan rakyat
43. Tahun persekolahan di Malaysia wajar dikurangkan
44. Tapak Warisan Dunia di Malaysia harus ditambah
45. Teknologi hijau senjata terbaik
46. Tentera pengaman ASEAN diperlukan di Myanmar
47. Transformasi negara bangsa buntu
48. Universiti Apex: Satu sudah mencukupi
49. Unsur tahyul dalam filem tempatan membimbangkan
50. Wawasan 2020 semakin dilupakan

Jumaat, 22 Mei 2009

TINJAUAN BLOG - SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA?

Kempen Satu Sekolah Untuk Semua merupakan perkembangan terbaru di kalangan komuniti blogger negara ini dalam usaha melahirkan bangsa Malaysia yang bersatu padu pada masa depan.

Sepintas lalu ia mungkin dilihat sebagai imaginasi kumpulan tertentu di alam siber atau sekadar warna-warni dunia blogger. Namun rasional di sebalik kempen ini perlu dilihat dan diteliti.

Setiap penduduk negara ini yang mendakwa mereka rakyat Malaysia dan bangsa Malaysia, perlu duduk dan berfikir sejenak mengenai apa bentuk generasi masa depan negara ini.

Selain dilihat selari dengan konsep 1Malaysia yang dibawa oleh kepimpinan baru Datuk Seri Najib Tun Razak, idea Satu Sekolah Untuk Semua yang dicetuskan oleh blogger Kijang Mas melalui laman blog Demi Negara perlu diambil kisah oleh semua orang.

Tambahan pula kempen ini semakin mendapat sambutan di kalangan pengunjungpengunjung alam siber termasuk sokongan terhadap usaha mengumpulkan tanda tangan dan sokongan untuk menyerahkannya kepada Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, penting sangatkah atau besar sangatkah pengaruh dunia blog ini hingga sampai mahu mencampuri urusan sistem pendidikan negara?

Namun ini bukan soal kecil atau besar tetapi sama ada ia signifikan atau tidak. Aspek yang perlu dilihat ialah jika idea ini dilaksanakan, adakah ia menjanjikan masa depan negara yang lebih baik?

Lagi pula, ia yang bermula dengan sekadar cetusan minda kini telah berkembang menjadi satu kempen untuk melihat Malaysia mempunyai satu sistem pendidikan yang dapat membantu ke arah pembentukan masyarakat Malaysia sebenar.

Walaupun selepas lebih 50 tahun merdeka, perpaduan kaum di negara ini kelihatan mantap (atau didakwa mantap), namun ia tidak boleh dipandang ringan.

Bibit-bibit perpecahan di kalangan kaum sedikit sebanyak jelas kelihatan dan ia juga tidak boleh dipandang sebelah mata.

Idea Satu Sekolah Untuk Semua ini tercetus ekoran lahirnya rasa bimbang sikap antinegara yang semakin berleluasa.

Lebih buruk lagi golongan ini memanipulasi kebebasan Internet untuk mencabar asas dan prinsip Perlembagaan termasuk secara terbuka mempamerkan sentimen perkauman selain tanpa segan silu mempertikaikan lambang negara.

Ini merupakan kebimbangan terhadap bentuk masyarakat negara pada masa depan serta sistem pendidikan negara yang dilihat sebagai gagal untuk merapatkan jurang yang berlaku ini.

Prinsip "di mana bumi di pijak di situ langit dijunjung" nampaknya tidak mampu dipraktikkan kerana setiap kaum di negara telah diasingkan melalui sistem pendidikan yang berbeza sejak di usia kanak-kanak.

Sebab itu, satu formula perlu dicari untuk merapatkan kembali yang renggang dan mengawal isu perkauman daripada terus merebak dan menjadi kritikal.

Oleh itu, masyarakat blogger ini merasakan Malaysia tidak mempunyai pilihan kecuali berikhtiar menzahirkan suatu bangsa Malaysia yang teguh bersatu dan diikat dengan bahasa kebangsaan sebagai bahasa utama.

Dari situ akan lahir masyarakat yang bersatu daripada segi pemikiran, mempunyai tahap patriotisme tinggi dan menghormati Perlembagaan negara.

Titik permulaan yang dikenal pasti dalam membentuk bangsa Malaysia tersebut terletak pada sistem pendidikan negara.

Atas kesedaran itulah, kempen Satu Sekolah Untuk Semua dilancar supaya sistem pendidikan dijadikan wadah utama dalam menanam nilai bangsa Malaysia di kalangan generasi muda terutama golongan kanak-kanak.

Kempen ini mungkin akan dilihat oleh beberapa pihak secara emosional kerana ia secara nyata menentang kewujudan sekolah vernakular.

Untuk itu kajian perlu dilakukan untuk melihat sejauh mana sekolah jenis kebangsaan ini dapat membantu kepada perpaduan.

Jika ia hanya menyumbang kepada polarisasi maka apa salahnya jika kehadirannya dikaji semula ke arah merealisasikan impian 1Malaysia, satu bangsa dan satu negara.

Dalam sebuah negara, bahasa kebangsaan merupakan alat terpenting untuk menyatupadukan rakyatnya.

Tempat paling sesuai untuk memastikan setiap rakyat dapat berinteraksi menggunakan bahasa kebangsaan ialah sekolah.

Sebab itu dalam Perlembagaan secara jelas dinyatakan bahawa bahasa Malaysia adalah wajib untuk segala urusan rasmi.

Dalam hal ini, sistem pendidikan adalah urusan rasmi. Jadi bahasa kebangsaan perlu digunakan pakai sebagai bahasa pengantar di semua sekolah.

Ketepikan emosi seketika dan tanya diri kita secara jujur adakah wajar tiga bahasa digunakan sebagai bahasa pengantar di sekolah? Sedangkan kita mempunyai bahasa kebangsaan yang diakui sebagai lambang perpaduan.

Ini bukan bermakna jika bahasa kebangsaan dijadikan bahasa pengantar yang lain akan diketepikan.

Perkara 152 Perlembagaan jelas menyatakan pengajaran bahasa lain selain bahasa kebangsaan dibenarkan.

Sebab itu melalui kempen tersebut Kementerian Pelajaran terutamanya diminta mengkaji sistem sedia ada kerana bangsa Malaysia yang bersatu padu seperti diimpikan oleh semua orang tidak mungkin dapat direalisasikan daripada persekitaran seperti ini.

Lagi pula ia bertentangan dengan semangat Perlembagaan selain menyimpang dari matlamat utama Rukunegara - mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakat.

Atas fakta dan hasrat untuk melahirkan satu bangsa Malaysia yang bersatu padu tanpa mengira kaum dan agama, maka kempen ini digerakkan.

Mungkin apa yang disasarkan melalui kempen siber ini sukar untuk dicapai. Tetapi diharapkan sekurang-kurangnya ia dapat membuka mata setiap rakyat negara ini mengenai perlunya negara mempunyai satu sistem pendidikan untuk semua.

Ini tidak bermakna semua sekolah vernakular dihapuskan sama sekali. Melalui idea Satu Sekolah Untuk Semua itu, sekolah jenis kebangsaan akan diserapkan ke dalam sistem sekolah kebangsaan. Peruntukan secukupnya akan diberikan untuk menyediakan pembelajaran bahasa ibunda.

Melalui kempen yang digerakkan melalui dunia siber ini satu kajian semula disyorkan terhadap sistem pendidikan kebangsaan supaya ia benar-benar berfungsi melahirkan masyarakat Malaysia yang bersatu padu tanpa mengira latar belakang kaum dan agama.

Ia termasuk mengkaji semula Akta Pendidikan 1996 yang didakwa tidak sejajar dengan matlamat mewujudkan bangsa Malaysia seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

Walaupun kempen ini bermula sebagai suara blog namun ia tetap mempunyai asas.

Sikap perkauman dan berpuak-puak yang begitu nyata di alam Internet perlu diberi perhatian serius. Jika tidak ditangani dengan bijak dari sekarang kemungkinan ia akan membesar menjadi barah yang parah.

Salah satu cara yang difikir oleh sekumpulan komuniti blogger dalam usaha merapatkan jurang perbezaan yang semakin membimbangkan ini ialah mewujudkan satu sekolah untuk semua. Ini wajar difikirkan oleh semua.

(UTUSAN)


PANDUAN TEMUDUGA KPLI, DPLI, KPLSPM & ISMP

KOMPONEN TEMUDUGA KPLI, DPLI, KPLSPM & ISMP

1. Ujian Bertulis - KPLI & KPLSPM sahaja
- Dijalankan untuk calon-calon opsyen Bahasa Inggeris, Bahasa Cina, Bahasa Arab dan Bahsa Tamil sahaja.
- Anda dikehendaki menulis karangan berdasarkan tajuk diberi (masa : 30 minit)
- Tajuk karangan mungkin berkisar isu pendidikan, isu semasa dan sebagainya.

2. Temuduga Kumpulan (Grouping) - KPLI & KPLSPM sahaja
- Seramai 4 - 5 orang akan dipanggil serentak untuk perbincangan dalam kumpulan. Anda diminta duduk dalam bulatan atau separa bulatan.
- Satu tajuk akan diberi dan diberi masa untuk membaca & memahami kehendak tajuk.
- Perbincangan berjalan selama 30 - 40 minit dan anda perlu berbincang sesama sendiri tentang isu dalam tajuk yang diberikan.

Tips:
- Anda harus menunjukkan sikap toleransi dan sabar ketika perbincangan.
- Jangan menguasai perbincangan secara individu. Setelah berhujah, beri peluang kepada orang lain.
- Jadilah pendengar yang baik.
- Anda harus beri fakta & rasional bagi sesuatu pendapat.
- Anda harus mengambarkan kepimpinan, keyakinan dan pengetahuan tentang topik yang dibincangkan.
- Pastikan suara anda jelas dan lancar di samping pemikiran yang kreatif dan kritis.

3. Temuduga Individu
- Temuduga individu berlangsung selama lebih kurang 15 - 20 minit.

Soalan-soalan yang mungkin ditanya:
- Bersedia untuk menceritakan latarbelakang diri anda, keluarga, pendidikan, pengalaman kerja, pengalaman mengajar dan pencapaian2 lain yang anda perolehi.
- Sebab anda memohon kursus / bidang perguruan
- Penglibatan aktiviti ko-kurikulum dan kegiatan luar / masyarakat
- Bersedia juga untuk menjawab soalan-soalan berkaitan isu-isu semasa dan isu-isu pendidikan.
- Anda juga mungkin akan ditanya tentang bidang pengkhususan yang anda pohon.

4. Ujian Mengajar (Micro Teaching)
- Semasa sesi temuduga individu, anda mungkin akan diminta mengajar subjek @ topik yang anda pohon selama 5 - 10 minit.
- Anda juga mungkin akan ditanya semasa proses pengajaran itu.

CIRI-CIRI CALON GURU YANG DINILAI

1. Kecemerlangan Akademik
2. Sahsiah
- Kepimpinan
- Keyakinan diri / tidak panik
- Kepekaan / mampu bertindakbalas dengan cepat
- Kesopanan (senyum, menghargai & menghormati)
3. Komunikasi
- Kefahaman mengenai sesuatu bidang
- Dapat menganalisis dan mengaplikasi fakta
- Kemahiran komunikasi & kematangan berfikir

RINGKASAN :
KPLI - Kursus Perguruan Lepasan Ijazah
DPLI - Kursus Pendidikan Lepasan Ijazah
KPLSPM - Kursus Perguruan Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia
ISMP / PISMP - Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan

Rabu, 20 Mei 2009

UiTM JUARA PERTANDINGAN DEBAT INTEGRITI IPT

JOHOR BAHRU 19 Mei - Universiti Teknologi Mara (UiTM) muncul juara Pertandingan Debat Perdana Integriti Antara Institusi Pengajian Tinggi (IPT) 2009 pada pertandingan akhir di sini hari ini.

UiTM menewaskan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada pertandingan yang diadakan di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di sini.

Kemenangan kali kedua sejak 2005 itu membolehkan UiTM membawa pulang hadiah wang tunai RM6,000, piala pusingan Perdana Menteri, piala replika pusingan Perdana Menteri, piala iringan setiap pendebat dan sijil penyertaan.

Kejayaan UiTM itu menjadi lebih bermakna apabila salah seorang pembahasnya, Khairulnizam Bakri, 24, dipilih sebagai pendebat terbaik.

Pelajar Ijazah Sarjana Muda Perakaunan itu berkata, semangat berkumpulan dan latihan secara intensif yang diamalkan oleh rakan-rakan menjadi rahsia kejayaan UiTM apabila dinobatkan sebagai juara.

"Selain membuat kajian terperinci mengenai tajuk yang dibahaskan, kami membuat latihan vokal dan gaya persembahan supaya dapat memantapkan lagi perbahasan kumpulan kami.

"Pada masa sama, kami membuat rujukan membaca pelbagai bahan bacaan agar menguasai semua isu yang berlaku dalam negara dan peringkat antarabangsa ketika ini," katanya yang pernah gagap sehingga umur 12 tahun.

Selain Khairulnizam, UiTM diwakili Nizamuddin Abdul Hamid, Siti Nadzirah Abdullah dan Zarul Azhar Nasir masing-masing berusia 23 tahun.

UKM yang diwakili Shafiq Mahadi, Nil Mohd. Nashriq Mohd. Nazman, Mohd. Khalis Khalid dan Nurul Aqilah Mohd. Zahari terpaksa berpuas hati memenangi tempat kedua.

Pelajar-pelajar yang berusia 21 tahun itu membawa pulang hadiah wang tunai RM4,000, piala iringan setiap pendebat dan sijil penyertaan.

Majlis penyampaian hadiah disempurnakan oleh Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan), Kementerian Pengajian Tinggi, Omar Abdul Rahman.

Turut hadir, Timbalan Naib Cancelor (Hal Ehwal Pelajar dan Akademik), UTM, Prof. Dr. Mohd. Tajudin Ninggal dan Presiden Institut Integriti Malaysia (IIM), Datuk Dr. Mohd. Tap Salleh.

Pertandingan Debat Perdana Integriti Antara IPT 2009 anjuran IIM dan Majlis Debat Universiti-Universiti Malaysia (MADUM) dianjurkan sejak 2005.

Pertandingan debat yang berlangsung ala Parlimen itu bertemakan 'Integriti Pemangkin Pembangunan Mapan' dengan disertai 42 pasukan daripada 21 IPT di seluruh negara.

Sementara itu, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dalam teks ucapannya berkata, kepentingan integriti dalam kehidupan individu khusus di kalangan pelajar IPT tidak boleh dipisahkan.

Jelasnya, satu kualiti unggul perlu dimiliki individu dan ia merangkumi sifat benar, jujur, ikhlas, adil, amanah, telus dan bijaksana.

"Di samping sifat mulia ini, pelajar IPT juga diharap mendalami ilmu agama sebagai jati diri dan pendinding daripada pelbagai pengaruh, anasir dan gejala sosial yang melanda masyarakat hari ini," katanya.


(Utusan Malaysia, 20 Mei 2009)



Selasa, 19 Mei 2009

DEBAT PERDANA INTEGRITI: BERITA DARI UTM, SKUDAI

TAHNIAH !!!

Itulah ucapan penghargaan yang patut diberikan kepada pasukan UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA (UiTM) atas kejayaan menggondol gelaran JOHAN DEBAT PERDANA INTEGRITI 2009 yang berlangsung selama lima hari bermula 15 Mei 2009 sehingga 19 Mei 2009. Pertandingan Debat Perdana Integriti Antara Institusi Pengajian Tinggi anjuran Institut Integriti Malaysia (IIM) bersama Majlis Debat Universiti-Universiti Malaysia (MADUM) ini mendapat kerjasama Universiti Teknologi Malaysia, Skudai selaku tuan rumah bagi tahun ini.

Berbekalkan senarai 38 buah usul yang menyentuh pelbagai aspek integriti, pertandingan kali ini menyaksikan seramai 36 pasukan yang terdiri daripada pendebat-pendebat pelbagai IPT seperti UIAM, UPM, UM, UiTM, UTM, UMP, USIM, UKM, USM, UPSI dan lain-lain. Sebahagian menghantar muka-muka lama dan sebahagian yang lain menampilkan pendebat-pendebat baru.

Enam perlawanan saringan dibahagikan dengan tiga perlawanan pada hari pertama dan selebihnya hari kedua sebelum lapan pasukan terbaik melayakkan diri ke suku akhir pada hari ketiga.

Peringkat suku akhir menyaksikan Pasukan UiTM 1 menentang UPM 1, UTM 1 menentang UIAM 1, UPSI 2 menentang UKM 1 dan USM 1 menentang UUM 1. Saudari Husna daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) ditabal sebagai pendebat terbaik keseluruhan pertandingan kali ini.

Peringkat separuh akhir pertandingan menyaksikan saingan UiTM 1 menentang UTM 1 manakala UKM 1 menentang USM 1.

Pada peringkat akhir hari ini pasukan Universiti Teknologi MARA (UiTM) mengulangi pencapaian sama seperti tahun 2007 dahulu dengan menjuarai Debat Integriti 2009. Tahniah kepada pasukan UiTM kerana berjaya menempa kejayaan demi kejayaan.

Semoga pasukan UiTM akan terus menyemarakkan lagi rekod kemenangan pada Debat Terbuka Arau, Debat Perpaduan dan Debat Fomca yang akan kembali tidak lama lagi,
insya Allah.. .


Isnin, 18 Mei 2009

'HADIAH' HARI GURU


Kerajaan meluluskan pertambahan 2,141 kuota untuk jawatan Guru dan Pengetua Cemerlang bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) siswazah di sekolah menengah berkuat kuasa serta merta.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika mengumumkan perkara itu berkata, kerajaan juga bersetuju mewujudkan 1,910 jawatan Guru Cemerlang bagi PPP siswazah yang berkhidmat di sekolah rendah.

Menurutnya, langkah itu diambil bagi meningkatkan prospek laluan kerjaya bagi PPP supaya mereka terus mengamalkan budaya kerja cemerlang.

"Kerajaan menyedari betapa pentingnya aspek kebajikan guru serta insentif dijaga dan pertambahan kuota ini sebagai tanda penghargaan dan penghormatan kepada guru-guru," ujarnya semasa berucap merasmikan Hari Guru 2009 Peringkat Kebangsaan bertemakan 'Guru Pembina Negara Bangsa' di Taman Tamadun Islam di sini hari ini.

Menurut Muhyiddin, pertambahan kuota itu melibatkan 12 jawatan Guru Cemerlang Gred Khas C iaitu daripada 24 kepada 36, Guru Cemerlang Gred DG54 ditambah daripada 100 kepada 134 jawatan dan Guru Cemerlang Gred DG52 daripada 250 kepada 336 jawatan.

Katanya, turut ditambah ialah Guru Cemerlang Gred DG48 daripada 1,000 kepada 1,345 jawatan dan Guru Cemerlang Gred DG44 daripada 4,000 kepada 5,379 jawatan.

Beliau memberitahu, Pengetua Cemerlang Gred Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA) C ditambah daripada 10 kepada 20 jawatan dan Pengetua Cemerlang Gred DG54 ditambah daripada 200 kepada 475 jawatan manakala Pengetua Cemerlang Gred DG52 dikekalkan 400 jawatan.

"Bagi sekolah rendah, jawatan yang diwujudkan untuk PPP siswazah adalah Guru Cemerlang Gred DG48 sebanyak 173 jawatan manakala 1,737 jawatan pula untuk Guru Cemerlang Gred DG44," katanya.

Jelasnya, PPP bukan siswazah juga akan menikmati laluan kerjaya sama apabila kerajaan selesai melakukan kajian mengenainya tidak lama lagi.

Muhyiddin turut mengumumkan pemberian insentif RM200 sebulan kepada Pembantu Pengurusan Murid di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi di sekolah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan.

Jelasnya, pembayaran insentif itu dikebelakangkan mulai tarikh kuat kuasa iaitu Januari 2009.

Katanya, kerajaan bersetuju memanjangkan Elaun Khas Mengikut Lokasi dan Tahap Kesusahan (EKMLTK) kepada pasangan pegawai yang turut berkhidmat di sekolah-sekolah pedalaman dengan pembayaran juga dikebelakangkan mulai 1 Mac 2009.

( UTUSAN)




NASIHAT TOKOH GURU 2009

"Permohonan saya untuk menjadi guru pernah ditolak dulu dan saya fikir impian saya sudah berkecai ketika itu. Namun, atas semangat kuat, saya terus mencuba untuk menjadi guru dan tidak menoleh ke belakang lagi hingga hari ini," kata seorang daripada tiga penerima Anugerah Tokoh Guru 2009, Phua Seng Tiong, 64.

Beliau berasal dari Batu Pahat, Johor berkata, sifatnya yang suka melihat seseorang insan berjaya dalam kehidupan mendorong beliau menjadi guru.

Katanya, menjadi guru kerjaya yang paling menarik dan sangat dibanggakan bagi dirinya dan hingga kini beliau masih aktif melakukan aktiviti kemasyarakatan.

"Saat paling menggembirakan sepanjang berkhidmat sebagai guru ialah apabila dihubungi pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Jinjang yang memaklumkan mereka mendapat ijazah kelas pertama universiti di England serta sekolah berkenaan meraih Anugerah Sekolah Harapan Negara pada 1999," katanya.

Penerima Anugerah Tokoh Guru membawa pulang sijil penghargaan, plak dan wang tunai RM10,000. Hadiah disampaikan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Seorang lagi penerima Anugerah Tokoh Guru 2009, Datuk Abdul Rahim Tahir berkata, dengan perubahan struktur pendidikan yang semakin mencabar mutakhir ini, guru perlu mewujudkan iklim sihat di sekolah, membangkitkan kemesraan dengan pelajar dan memiliki sifat kepemimpinan tinggi.

Beliau yang berpengalaman sebagai guru selama 36 tahun berkata, guru yang mengamalkan tiga aspek berkenaan diyakini mampu membantu menangani masalah disiplin di kalangan pelajar.

Penerima ketiga Anugerah Tokoh Guru 2009, Shahul Hamid Mydin Shah, berharap guru generasi kini dapat meneruskan mandat mendidik anak bangsa dengan baik.

"Tugas guru sangat mulia dan guru memiliki hati yang suci. Satu nasihat saya supaya guru mengawal emosi ketika mendidik pelajar," katanya.

Sementara itu, bekas Ketua Pengarah Pelajaran dan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan dan Yayasan Guru Malaysia Berhad, Allahyarham Tan Sri Abdul Rafie Mahat dianugerahkan Tokoh Khas Kepimpinan Pendidikan Kebangsaan.

Selain itu, Bekas Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Asiah Abu Samah dinobatkan sebagai penerima Anugerah Tokoh Kepimpinan Pendidikan Kebangsaan, manakala Abdul Rashid A Latiff menerima Anugerah Guru Cemerlang Pendidikan Khas dan Shamsul Anuar Amat Kasi sebagai penerima Anugerah Guru Cemerlang Kurang Upaya.

( BERITA HARIAN)




SENARAI INSTITUT PENDIDIKAN GURU MALAYSIA (IPGM)

Institut Perguruan Perlis
Behor Pulai,
1000 Kangar,
Perlis
Nombor telefon 04-9781522
Nombor faks 04-9781593
Laman web http://www.i3p.edu.my

Institut Perguruan Darul Aman
Bandar Darul Aman,
6000 Jitra,
Kedah
Nombor telefon 04-9182333 / 04-9182305
Nombor faks 04-9175492
Laman web http://www.ipda.edu.my

Institut Perguruan Sultan Abdul Halim
Jln Kuala Ketil,
09200 Sungai Petani,
Kedah
Nombor telefon 04-4218622/1
Nombor faks 04-4218582
Laman web http://www.ipsah.edu.my

Institut Perguruan Persekutuan Pulau Pinang
Bukit Coombe ,
11700,
Pulau Pinang
Nombor telefon 04-6603100
Nombor faks 04-6583680
Laman web http://www.i4p.edu.my

Institut Perguruan Tuanku Bainun
Mengkuang, Kubang Semang,
14000 S.Perai
Pulau Pinang
Nombor telefon 04-5215227/9
Nombor faks 04-5214955
Laman web

Institut Perguruan Ipoh
Hulu Kinta,
31150 Ipoh,
Perak
Nombor telefon 05-5331311
Nombor faks 05-5332743
Laman web

Institut Perguruan Islam
Beg Berkunci No. 214,
Pusat Mel Bandar Baru Bangi,
43657 Bandar Baru Bangi
Selangor
Nombor telefon 03-89250352
Nombor faks 03-89250781
Laman web

Institut Perguruan Raja Melewar
Jalan Sikamat,
Beg Berkunci No. 43,
70990 Seremban,
Negeri Sembilan
Nombor telefon 06-7624543
Nombor faks 06-7264822
Laman web

Institut Perguruan Perempuan Melayu
Jalan Tun Fatimah,
Durian Daun,75400
Melaka
Nombor telefon 06-2824827
Nombor faks 06-2818467
Laman web

Institut Perguruan Temenggong Ibrahim
Jalan Datin Halimah,
80350 Johor Bahru,
Johor
Nombor telefon 07-2364624
Nombor faks 07-2379736
Laman web
Alamat e-mel http://www.ipti.edu.my

Institut Perguruan Tun Hussein Onn
Km 7.75 Jalan Kluang,
Karung Berkunci 524
83009 Batu Pahat,
Johor
Nombor telefon 07-4323275
Nombor faks 07-4343687
Laman web http://www.iptho.edu.my

Institut Perguruan Tengku Ampuan Afzan
Km 10,Jalan Padang Tengku,
27200 Kuala Lipis,
Pahang
Nombor telefon 09-3123000
Nombor faks 09-3125002
Laman web

Institut Perguruan Kuala Terengganu
Batu Rakit,
21030 Kuala Terengganu,
Terengganu
Nombor telefon 09-6696479
Nombor faks 09-6696866
Laman web http://www.ipkt.edu.my

Institut Perguruan Sultan Mizan
Kg Raja (Kota Putera),
22200 Besut
Terengganu
Nombor telefon 09-6957021
Nombor faks 09-6957429
Laman web

Institut Perguruan Kota Bharu
Pengkalan Chepa,
16109 Kota Bharu,
Kelantan
Nombor telefon 09-7738236
Nombor faks 09-7738488
Laman web

Institut Perguruan Gaya
Peti Surat 10491,
88805 Kota Kinabalu,
Sabah
Nombor telefon 088-210979/6
Nombor faks 088-217124
Laman web http://www.sabah.edu.my/mpg/

Institut Perguruan Keningau
Beg Berkunci 11,
89009 Keningau
Sabah
Nombor telefon 088-788500
Nombor faks 088-788007
Laman web

Institut Perguruan Kent
Peti Surat 2,
89207 Tuaran,
Sabah
Nombor telefon 088-788500
Nombor faks 088-788007
Laman web

Institut Perguruan Tawau
KM 36, Jalan Balung,
Beg Berkunci No. 27,
91009 Tawau
Sabah
Nombor telefon 089-951250 / 089-951264
Nombor faks 089-213814
Laman web

Institut Perguruan Batu Lintang
Jalan College,
93200 Kuching,
Sarawak
Nombor telefon 082-243501
Nombor faks 082-252382
Laman web http://www.mpbl.edu.my/inter/

Institut Perguruan Rajang
96500 Bintangor,
Sarawak
Nombor telefon 084-691910
Nombor faks 084-691913
Laman web

Institut Perguruan Sarawak
Jalan Bakam,
98009 Miri,
Sarawak
Nombor telefon 085-421201/410202/410203
Nombor faks 085-424178
Laman web http://www.ipsmiri.edu.my

Institut Perguruan Tun Abdul Razak
Jln Datuk Mohd Musa,
Kota Samarahan,
94300 Kuching
Sarawak
Nombor telefon 082-673800/082-673700
Nombor faks 082-672984
Laman web http://www.iptar.edu.my

Institut Perguruan Bahasa Bahasa Antarabangsa
Lembah Pantai, 59200
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Nombor telefon 03-22847543
Nombor faks 03-22847364
Laman web http://apps.emoe.gov.my/ipba

Institut Perguruan Bahasa Melayu Malaysia
Peti Surat 5002,
59990 Lembah Pantai,
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Nombor telefon 03-22840189
Nombor faks 03-22826076
Laman web

Institut Perguruan Ilmu Khas
Jalan Yaacob Latif,
Bandar Tun Abdul Razak, 56000
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Nombor telefon 03-91318160
Nombor faks 03-91319393
Laman web

Institut Perguruan Teknik
Jalan Yaacob Latif,
Bandar Tun Abdul Razak, 56000
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Nombor telefon 03-91318058
Nombor faks 03-91315155
Laman web

Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris Malaysia
Aras 7 & 8, Block Menara IPBA
Lembah Pantai, 59200 Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Nombor telefon 03-2282 2888
Nombor faks 03 -2282 2666
Laman web http://www.eltcm.org
Alamat e-mel

Jumlah : 28

Sabtu, 16 Mei 2009

USUL DEBAT PERDANA INTEGRITI 20o9 UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA


Sebagaimana yang diterima oleh pihak Sanggar Debat daripada Institut Integriti Malaysia pada hari ini, usul yang bagi Debat Integriti 2009 adalah seperti berikut:


1. Harga barang tanggungjawab peniaga
2. Wawasan 2020 mudah dicapai
3. penyeludupan barang menjejaskan ekonomi negara
4. kebanjiran pendatang tanpa izin menjejaskan peluang rakyat malaysia
5. globalisasi punca peningkatan masalah integriti
6. isu rasuah : NGO lepas tangan
7. mengatasi jenayah kolar putih : kita perlu bersatu
8. PIN : kita semakin jelas
9. rasuah di malaysia tidak membimbangkan
10. pelan integriti nasional teras kemajuan negara
11. ahli politik telus dalam menangani isu rasuah
12. sektor swasta : integriti mengatasi keuntungan
13. integriti adalah penyelesaian kepada krisis ekonomi
14. perkhidmatan awam di malaysia cekap
15. politik wang : ditelan mati emak, diluah mati bapa
16. sistem pendidikan punca pengangguran
17. kurikulum pengajian tinggi berjaya melahirkan modal insan berintegriti
18. integriti media teras keharmonian kaum
19. youtube menjejaskan integriti
20. undang-undang mekanisme terbaik memerangi rasuah
21. pendidikan integriti lebih berkesan di sekolah
22. malaysia memerlukan model indeks rasuah sendiri
23. blogging membentuk budaya tidak berintegriti
24. siaran langsung penuh sidang parlimen perlu
25. TEKAD 2008 hanya tinggal kenangan
26. warga tua di malaysia terabai
27. pengurusan tatatertib yang lemah mengakibatkan kemerosotan integriti
28. piagam pelanggan adalah realiti
29. ISO menjamin kualiti perkhidmatan
30. etika perniagaan bermula dengan pengguna yang bijak
31. pengamalan etika perniagaan di malaysia masih pada takuk lama
32. remaja berintegriti, negara maju
33. usaha memerangi rasuah di malaysia : cakap serupa bikin
34. sistem pendidikan negara menyemai perpaduan kaum
35. program penerapan modal insan telah berjaya
36. peguam di malaysia amalkan integriti
37. sistem penghakiman kita telus
38. pencegahan rasuah terletak di tangan masyarakat

60,000 GRADUAN MASIH MENGANGGUR


K
UALA LUMPUR: Kira-kira 60,000 graduan di seluruh negara menganggur dengan sebahagian besarnya membabitkan lulusan dalam bidang pengajian yang kurang mendapat permintaan pasaran kerjaya, termasuk sains sosial dan kemanusiaan.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata jumlah itu membabitkan semua peringkat graduan dan didapati masih menganggur dalam tempoh enam bulan selepas tamat pengajian.

Bagaimanapun, katanya, bilangan itu tidak mencatatkan peningkatan atau perubahan drastik akibat krisis ekonomi global yang melanda.

"Bagi graduan (dalam bidang pengajian) yang mendapat permintaan rendah dalam pasaran kerja, perlu difikirkan sama ada mereka harus menjalani latihan. Universiti bukan tempat melatih, tetapi mendidik.

"Justeru apabila keluar (tamat pengajian), mereka perlu melalui pusat latihan dan ini sesuai dilakukan oleh Kementerian Sumber Manusia. Kementerian itu memang menyediakan program latihan tetapi dibuat untuk semua, tidak khusus untuk pelajar yang mengambil bidang seperti sejarah, geografi dan lain-lain.

"Saya sudah mengemukakannya kepada Kementerian Sumber Manusia dan secara prinsip mereka nampak kewajarannya.

"Itu antara cara meningkatkan nilai pasaran graduan. Jika berasakan itu untuk survival mereka (graduan), mereka mewajibkan diri mereka (untuk mengikuti program latihan itu apabila dilaksanakan)," katanya selepas melancarkan Karnival Kerjaya Dan Keusahawanan Graduan (K3G) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, semalam.

Pada majlis itu, Malaysia Book Of Records turut mengiktiraf K3G sebagai karnival kerjaya terbesar pernah diadakan di negara ini dengan penyertaan 600 syarikat yang menyediakan 13,000 tawaran kerjaya kepada graduan.


60,000

Jumaat, 15 Mei 2009

"NAKBAH" BERMULA ERA REJIM YAHUDI



Tanggal 15 Mei 1948 merupakan tarikh yang amat penting untuk disingkap oleh semua umat Islam di seluruh dunia. Tarikh penting tersebut adalah detik hitam bagi penduduk asal bumi Palestin, orang Arab dan dunia Islam secara keseluruhannya.

Pada tarikh tersebut, penubuhan negara haram Israel di atas bumi Palestin telah diisyhtiharkan secara rasminya. Peristiwa tersebut turut dikenali sebagai “nakbah”. Nakbah bermaksud malapetaka atau bencana besar.

Dalam peristiwa nakbah, Yahudi Zionis telah bertindak kejam dengan mengusir lebih daripada 60 peratus rakyat Palestin (lebih kurang 800 ribu orang daripada sejumlah 1.39 juta) ke luar negara, manakala 30 ribu lagi diusir ke daerah-daerah yang ditakluki mereka.

Daripada jumlah 580 perkampungan rakyat Palestin yang wujud sebelum perang 1948, rejim Zionis telah menghancurkan 478 buah kampung serta terlibat dalam lebih 34 jenayah pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin.

Rejim Zionis telah bertindak di luar batas kemanusiaan. Nyawa penduduk Palestin bagaikan tiada nilai di mata mereka. Pelbagai peristiwa pembunuhan beramai-ramai telah berlaku sepanjang peristiwa Nakbah.

Antaranya peristiwa yang paling tragis ialah tragedi Deir Yassin pada 9 April 1948 yang melibatkan pembunuhan seramai 254 orang termasuk orang tua, wanita dan 52 kanak-kanak.

Petugas Palang Merah dan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) sendiri menyaksikan bagaimana rumah-rumah rakyat Palestin dibakar dan orang yang cuba menyelamatkan diri ditembak.

Sejarah kejatuhan bumi Palestin ke tangan Yahudi bermula apabila Britain melalui setiausaha negara hal-ehwal luarnya, Arthur Balfour, telah mengeluarkan satu kenyataan bertarikh 2 November 1917 yang menjanjikan masyarakat Yahudi satu tanahair di Palestin.

Pengisytiharan itu telah digelar 'Ominous Declaration' (Pengisytiharan Celaka).

Palestin menjadi isu antarabangsa apabila kerajaan Britain pada 2 April 1947 mendesak supaya isu Yahudi dan Palestin dimasukkan sebagai agenda PBB. Tidak lama selepas itu, sebuah Jawatankuasa antarabangsa telah ditubuhkan untuk mengkaji dan membuat laporan mengenai isu Palestin.

Cadangan dasar jawatankuasa ini adalah pembahagian wilayah Palestin yang tidak adil iaitu kepada negara Arab dan negara Yahudi yang merdeka, dan Jerusalem (Baitul Maqdis) diletakkan bawah tanggungjawab antarabangsa. Jelas sekali bahawa PBB sendiri bersubahat dalam proses pendudukan haram Yahudi di Palestin dan menjadi boneka kepada Yahudi.

Penderitaan yang dialami oleh penduduk palestin hingga kini masih belum berakhir walau mereka telah mencuba pelbagai cara dalam usaha untuk membebaskan bumi Palestin dan mendapatkan kembali hak-hak mereka yang telah dirampas di tanah suci tersebut.

Antaranya, dengan melalui perjanjian damai, persidangan, perundingan, dengan mengikut pelan damai yang dianjurkan oleh PBB dan sebagainya. Bagaimanapun, kesemua cara ini telah menemui kegagalan.

Oleh kerana semua cara ini tidak berhasil, maka rakyat Palestin telah memilih jalan lain untuk merungkai permasalahan yang menimpa mereka iaitu dengan kebangkitan, penentangan dan perjuangan jihad.

Dalam usaha membebaskan negara sendiri daripada cengkaman penjajah, penduduk Palestin telah dilabel sebagai pengganas oleh Israel dan sekutunya. Mereka cuba untuk mengaburi mata masyarakat dunia melalui media massa yang sering memperlihatkan dan menonjolkan penduduk Palestin sebagai pengganas.

Yahudi mendakwa bahawa mereka menjadi mangsa kekejaman penduduk Palestin sedangkan pengganas yang sebenar adalah mereka sendiri. Yahudi turut mendakwa bahawa mereka adalah penduduk asal bumi Palestin semenjak zaman nabi Musa lagi.

Namun hakikatnya, kedatangan mereka ke Palestin bukanlah sebagai pemilik tetapi sebagai imigran pada ketika itu. Dan kini mereka bertapak di bumi Palestin melalui kolonialisasi.

Dakwaan bangsa Yahudi bahawa faktor sejarah menjadikan mereka lebih berhak ke atas Palestin tidak berasas. Mereka hanya sempat memerintah sebahagian kecil kawasan di bumi Palestin, malahan pemerintahan mereka hanya berlangsung selama empat kurun, sedangkan pemerintahan Islam berlanjutan selama 12 kurun (636 M – 1917 M).

Ramai daripada Yahudi juga suatu ketika dahulu telah meninggalkan Palestin dan hubungan mereka dengan tanah itu terputus untuk hampir 18 kurun lamanya (135M hingga 20M).

Manakala penduduk asal Palestin pula tidak pernah meninggalkan bumi Palestin untuk selama 4,500 tahun hinggalah kepada pengusiran secara paksa oleh kumpulan pengganas Yahudi pada tahun 1948.

Namun mereka tidak pernah menyerah kalah, malah terus berusaha untuk menegakkan kembali hak mereka ke atas bumi Palestin.

Sesungguhnya tragedi yang menimpa penduduk Palestin merupakan isu yang melibatkan seluruh umat Islam di dunia. Kepentingan Palestin bagi umat Islam amat jelas berdasarkan al-Quran dan hadis - ia adalah bumi suci tempat ramai para rasul dilahirkan dan wafat di sana.

Ia juga medan perjuangan mereka untuk menegakkan kalimah tauhid. Bumi Palestin juga telah dimuliakan oleh Allah dengan kewujudan masjid al-Aqsa. Masjid ini di samping menjadi kiblat pertama umat Islam, juga antara masjid yang dimuliakan Allah dan tanah suci ketiga setelah Makkah dan Madinah.

Rasulullah bersabda, “diutamakan (digandakan) solat di Masjidil Haram atas yang lain dengan seratus ribu solat, dan di masjidku dengan seribu solat dan di Masjid Baitul Maqdis dengan lima ratus solat” (hadis riwayat at-Tabrani, martabat hassan).

Selain itu, Baitul Maqdis merupakan kiblat umat Islam. Umat Islam bersolat berkiblatkan masjid itu di sepanjang kehidupan Rasulullah di Mekah sebelum berhijrah dan juga selama 16 bulan pertama baginda di Madinah. Selepas itu Allah mengarahkan agar kiblat bertukar ke arah Kaabah di Mekah.

Baitul Maqdis juga merupakan tempat berlakunya Israk dan Mikraj.

Firman Allah: Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambanya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang kami berkati di sekelilingnya untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda kebesaran Kami (al-Isra’: 1)

Terdapat juga beberapa ayat lain di dalam al-Quran dan beberapa hadis Rasulullah yang menggambarkan keistimewaan Baitul Maqdis. Allah SWT memuliakan tanah-tanah di sekelilingnya yang menyebabkan para sahabat Rasulullah sangat menyayangi bumi Palestin.

Malah ketika Umar al-Khattab menjejakkan kakinya ke kawasan ini buat pertama kalinya, beliau telah mengumumkan bahawa seluruh bumi Palestin itu adalah merupakan waqaf kepada generasi umat Islam akan datang.

Realitinya, umat Islam pernah menguasai Baitul Maqdis selama 12 kurun dan memelihara kesucian kota ini, selepas ia dicemari tangan-tangan kufar berkurun lamanya. Kini, Baitul Maqdis kembali ke tangan kufar, maka siapakah yang akan mengembalikannya ke tangan umat Islam?

Sesungguhnya Palestin bukanlah milik orang-orang Palestin sahaja, Baitul Maqdis bukanlah tempat suci mereka sahaja dan Masjidil Aqsa bukanlah milik mereka sahaja tetapi milik kaum muslimin dari timur sampai ke barat.

Ia juga milik umat Islam generasi kini dan akan datang hingga hari kiamat. Oleh yang demikian, perjuangan untuk membebaskannya daripada tangan-tangan kufar adalah perjuangan kita bersama.

(MalaysiaKini)



Khamis, 14 Mei 2009

TEROWONG MASA PAPAR SEJARAH PERGURUAN DI MALAYSIA

Sebuah terowong masa sepanjang 20 meter dijangka menjadi tarikan kepada orang ramai semasa Festival Hari Guru 2009 di Pusat Dagangan Terengganu (TTC), Terengganu bermula 14 hingga 17 Mei ini.

Terowong masa itu akan memaparkan lebih 400 gambar dan pengisahan sejarah serta perkembangan profesion perguruan dalam tujuh era di negara ini seiring dengan tema Hari Guru tahun ini iaitu Guru Pembina Negara Bangsa.

Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Guru (BPG) Kementerian Pelajaran, Datin Sitti Haishah Abdul Rahman berkata, ia memaparkan gambar-gambar bermula dari zaman penjajahan British sehingga sekarang.

''Terowong yang kita bina dengan kerjasama Utusan Malaysia akan turut memaparkan laporan-laporan latihan perguruan di negara ini,'' katanya di sini, baru-baru ini.

Katanya, sejarah perkembangan guru itu akan bermula dengan gambar dan pengisahan guru aliran Melayu bermula tahun 1800, guru aliran Cina, guru aliran Tamil dan guru aliran Inggeris.

Ia diikuti dengan sejarah perguruan pada zaman Jepun dan selepas Perang Dunia Kedua, perkembangan perguruan menjelang kemerdekaan sehingga akhir tahun 60-an.

''Ini termasuk kisah perguruan sehingga termaktubnya Penyata Razak 1956, Penyata Rahman Talib 1960, gambar tokoh-tokoh guru dan guru-guru di sekolah rendah dan menengah,'' katanya.

Menurut beliau, banyak gambar yang belum pernah dipamerkan sebelum ini, akan dipamerkan kali ini termasuk gambar pengarah-pengarah terawal program latihan perguruan di negara ini.

Terowong itu juga akan memaparkan beberapa peristiwa penting termasuk perkembangan perguruan pada 1970-an sehingga kepada pengenalan Rukun Negara pada 1970.

Turut dipamerkan ialah sejarah perguruan agama, perguruan di peringkat universiti iaitu di Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM).

Beberapa laporan mengenai kebajikan guru termasuk Laporan Suruhanjaya Diraja Mengenai Perkhidmatan Perguruan Malaysia Barat iaitu Laporan Suruhanjaya Aziz turut dipamerkan.

Antara perkembangan perguruan alaf baru yang akan dipaparkan ialah guru-guru sekolah integrasi, kompleks sekolah wawasan, sekolah sukan, sekolah seni, sekolah integriti dan pra sekolah sehinggalah pengisytiharan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM).

(UTUSAN)



PELIK TAPI BENAR: BATU NISAN BERCAKAP TAKUTKAN PENGUNJUNG

Pengunjung sebuah tanah perkuburan di Austria mendesak batu nisan berteknologi tinggi yang membolehkan si mati menghantar mesej dari dalam kubur, diharamkan.

Batu nisan berkenaan yang dipasang dengan skrin dan pembesar suara, memainkan rakaman mengenai kehidupan si mati apabila anggota keluarga mereka datang untuk menziarah.

Bagaimanapun, pengunjung yang ketakutan meminta pegawai tanah perkuburan di Linz, Austria, mengharamkannya.

Eva Langer, 67, berkata: “Ketika melutut di sisi kubur suami saya dan berdoa, saya terdengar satu suara, kemudian bunyi orang ketawa diekori oleh muzik. Apabila menoleh di sekeliling, saya melihat wajah lelaki yang sudah mati bercakap dengan saya dari batu nisan bersebelahan.”

Pencipta batu nisan berkenaan, Wolfgang Gollner mempertahankan batu nesan bercakap itu.

Katanya: “Batu nisan bercakap sudah amat popular di Amerika dan sedikit masa lagi, ia akan menjadi perkara biasa di tanah perkuburan di Eropah.

“Orang ramai perlu membiasakan diri dengannya.”

(AGENSI)



PROFESION GURU KE TAHAP TINGGI

Memenuhi tuntutan sebagai seorang pembina negara bangsa yang diletakkan ke bahu pendidik telah bermula sejak sebelum merdeka. Hingga kini, tanggungjawab itu tidak pernah sedikit pun berkurang.

Namun situasinya kini berbeza. Pelajar semakin ramai dengan sikap dan minda yang berbeza. Apatah lagi dengan keterbukaan dan kelantangan masyarakat memperkatakan tentang senario pendidikan negara maka peranan guru sebagai pembina negara bangsa semakin luas dan mencabar.

Inilah juga yang ditekankan oleh Kementerian Pelajaran melalui tema sambutan Hari Guru Kebangsaan 2009 iaitu Guru Pembina Negara Bangsa, sambutan Hari Guru yang ke-38 dan kali ini sambutannya diadakan di Taman Tamadun Islam (TTI), Pulau Wan Man, Terengganu pada 16 Mei ini.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom menjelaskan, guru alaf baru kini tugasnya bukan sahaja mendidik daripada segi akademik tetapi membina suatu bangsa negara, bangsa Malaysia yang bermodal insan, cintakan negara, mempunyai keyakinan tinggi, jati diri kukuh, berpegang teguh kepada ajaran agama dan nilai moral. Ia penting untuk hidup sebagai sebuah masyarakat penyayang, demokratik, liberal dan bertolak ansur, berfikiran dan berbudaya saintifik.

Inilah juga yang dimaktubkan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2020 iaitu Membina Negara Bangsa dan ia sejajar dengan Wawasan 2020 yang kini hanya tinggal 10 tahun untuk direalisasikan menjadi Malaysia negara maju dalam acuannya sendiri.

"Walaupun negara bangsa telah wujud sejak kita mencapai kemerdekaan tetapi ia mesti ditingkatkan dari semasa ke semasa kerana wujudnya persaingan globalisasi.

"Ia menuntut setiap negara mengukuhkan negara masing-masing daripada segi ekonomi mahupun pertahanan dan guru pula wajib memberi pendidikan terbaik untuk para pelajar,'' ujarnya.

Kata beliau, peranan guru era pasca dan sebelum merdeka sama penting.

"Selepas negara merdeka, kita melihat pendidikan sebagai bidang yang amat penting kerana kerajaan telah memberi peruntukan yang besar berbanding kementerian-kementerian lain,'' katanya.

Ini turut menjelaskan betapa kerajaan amat percaya dengan pelaburan yang besar itu ia boleh membawa pulangan yang besar kepada negara.

Katanya, cabaran untuk guru menambah ilmu dalam dunia ledakan maklumat bukan sahaja sesama mereka malah perlu bersaing dengan pelajar yang ada ketikanya lebih terkehadapan menerokai teknologi komunikasi maklumat (ICT).

"Kecanggihan pelajar menyebabkan guru kini perlu berdepan dengan pelbagai kerenah masyarakat, media massa dan pengaruh budaya luar. Maka amat penting untuk sekolah memastikan berlakunya pembangunan modal insan yang cemerlang,'' tegasnya.

Modal insan yang cemerlang bermakna individu itu turut mahir dalam membuat keputusan, berakhlak dan bermoral tinggi, berani, amanah, jujur, bekerjasama dan bertanggungjawab, suatu acuan individu yang mempunyai daya tahan dalam erti kehidupan globalisasi.

"Beratkah tanggungjawab guru sekarang? Sudah pasti, jika dibandingkan dengan 20 tahun atau 30 tahun lalu tetapi inilah peluang untuk guru menunjukkan kebolehan,'' katanya lagi.

Menurut Alimuddin, dedikasi, sabar dan tabah serta bertanggungjawab semasa menjalankan tugas adalah kunci utama untuk menangani kerenah masyarakat apatah lagi pelajar.

Dan sudah pasti peranan ibu bapa dalam dunia pendidikan bertambah memandangkan anak-anak mereka hanya berada di sekolah kirakira enam jam maka perhatian terhadap anak-anak perlu ditingkatkan.

Namun kata beliau, sikap masyarakat moden kini yang tidak suka "menjaga tepi kain orang lain" perlu dikembalikan.

"Menegur dan saling ingat-mengingatkan dan saya fikir banyak isu disiplin pelajar di luar sekolah dapat diselesaikan dengan sikap ini,'' katanya.

Walau bagaimana berat sekalipun tanggungjawab yang dipikul oleh guru namun Kementerian Pelajaran tidak pernah alpa terhadap kebajikan mereka.

Pada masa ini, terdapat 17 laluan kerjaya kepada guru seperti guru cemerlang, Pengetua cemerlang, Guru Besar cemerlang, Pegawai Pendidikan cemerlang. Malah tahun lalu sahaja sebanyak 62,000 jawatan naik pangkat dan naik gred telah diberi kepada guru-guru.

Daripada segi kewangan pula, banyak elaun diberi kepada guru seperti elaun Guru Besar dan Pengetua, elaun warden, elaun mata pelajaran kritikal dan termasuk Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI ) serta elaun guru kawasan pedalaman yang mencecah kepada RM1,500 sebulan.

"Ini bukti keprihatinan kerajaan terhadap guru malah apa juga imbuhan yang diberi kepada kakitangan kerajaan lain, guru juga menikmatinya misalnya pinjaman perumahan dan pinjaman kenderaan mahupun rawatan di hospital,'' katanya.

Tegas Alimuddin, profesion perguruan kini sudah sampai ke tahap tinggi jika dilihat daripada permohonan untuk menjadi guru Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI). Tahun ini ia mencecah lebih 90,000 permohonan sedang kekosongan untuk diisi ialah sekitar 5,000 tempat sahaja.

Beliau turut menolak tanggapan masyarakat bahawa senario itu seperti sebelum ini yang diamalkan oleh graduan negara yang menjadikan profesion perguruan sebagai pilihan akhir.

"Senario itu tiada lagi kerana banyak permohonan bermakna banyak pilihan. Hanya mereka yang layak diterima,'' tegasnya.

Sementara itu, sambutan Hari Guru Kebangsaan 2009 akan bermula pada 14 Mei dengan pertandingan separuh akhir Pertandingan Bahas Guru Ala Parlimen Peringkat Kebangsaan kategori bahasa Malaysia dan kategori bahasa Inggeris di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Datuk Razali Ismail, Terengganu sementara pertandingan akhir pada 15 Mei.

Keesokannya, Majlis Menjunjung Budi untuk guru-guru di kawasan pedalaman dan guru di pulau serta guru kurang upaya akan diadakan. Ia turut melibatkan guru integriti dan guru di kawasan bandar besar seperti Kuala Lumpur, Johor Baharu dan Pulau Pinang.

Satu Forum Pendidikan akan diadakan di Wisma Darul Iman bertajuk Guru Pembina Negara Bangsa.

Ahli-ahli panel forum terdiri daripada tokoh pendidik Tan Sri Wira Dr. Abdul Rahman Arshad, Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim dan Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Noor Rezan Bapoo Hashim.

Sebagai menghargai usaha guru, Guru Besar dan Pengetua dalam memperkasakan ICT di sekolah, Anugerah Guru Dalam Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dan Anugerah Pemimpin TMK juga akan diadakan.

Sempena sambutan Hari Guru itu juga, Kumpulan Utusan dengan kerjasama Kementerian Pelajaran akan mengadakan Festival Hari Guru Kebangsaan 2009 di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) bermula 14 Mei sehingga 17 Mei dengan pelbagai acara menarik untuk orang ramai.

(UTUSAN)



8000 SERBU TEMUDUGA TERBUKA KEMENTERIAN PELAJARAN (KPM) DI PUTRAJAYA


Difahamkan, kira-kira 8,000 pencari kerja termasuk lepasan universiti, lepasan sekolah dan penganggur menghadiri temuduga terbuka Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) pada hari pertama bermula 12 Mei 2009 yang diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Presint 18 (1), Putrajaya. Kebanyakan mereka datang seawal jam 5 pagi lagi.

Di antara jawatan yang ditawarkan ialah Pegawai Tadbir Kontrak, Penolong Pegawai Tadbir Kontrak dan Pembantu Tadbir Kontrak. Selain daripada itu, jawatan Guru Siswazah Kontrak turut ditawarkan oleh Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) di mana temuduga terbuka di negeri-negeri akan bermula pada 13 Mei 2009. Jawatan tersebut adalah jawatan kontrak selama 6 bulan yang ditawarkan melalui Pakej Rangsangan Ekonomi Kedua.

Guru Siswazah Kontrak dan Pegawai Tadbir Kontrak masing-masing terbuka kepada semua lepasan ijazah dari pelbagai bidang. Penolong Pegawai Tadbir Kontrak pula untuk lepasan diploma atau Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) sementara Pembantu Tadbir Kontrak dibuka kepada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).



Selasa, 12 Mei 2009

TIPS TEMUDUGA KPLI

Banyak kemungkinan dan pengalaman ditemuduga yang akan dilalui semasa sesi ini dijalankan untuk KPLI. Ada yang bergantung kepada penemuduga, tempat, jurusan dan lain-lain. Ini merupakan sebahagian antara tips yang dapat dikongsi untuk anda yang berjaya dipanggil untuk sesi temuduga KPLI nanti:

1. Berpakaian kemas dan seperti seorang guru.

Termasuk dari segi potongan rambut. Bertali leher , pakaian berseterika dan menggunakan padanan warna yang sesuai. Maksud saya ialah padangan warna tali leher dengan baju atau pun padanan seluar dengan baju.

2. Datang lebih awal.

Samaada paling kurang 15 minit awal. Supaya anda lebih bertenang dan tidak kelam kabut.

3. Susun sijl dengan teratur.

Kalau tidak silap saya paling atas mengikut susunan ialah surat kelahiran, kad pengenalan, sijil SPM, transkrip keputusan , dan diikuti dengan sijil-sijil akademik yang lain . Pastikan anda telah membuat salinan bagi semua sijil-sijil tersebut dan dapatkan pengesahan. Semasa saya pergi temuduga dahulu ada calon yang tidak membuat pengesahan pada sijil tersebut, tetapi ada pegawai di tempat temuga yang baik hati membuat pengesahan.

4. Soalan-soalan yang biasa akan ditanya ialah:

a- Terangkan secara ringkas mengenai diri kamu. Soalan boleh ditanya dalam bahasa Inggeris atau Melayu.


b- Falsafah pendidikan guru, plan induk pendidkan, Nama menteri dan pengarah pelajaran.


c- Mengapa kamu berhenti bekerja dan sanggup menjadi guru …. Sekiranya calon pernah bekerja dan mempunyai gaji yang lumayan berbanding guru.

d- Apakah sumbangan yang kamu akan berikan dalam pendidikan dengan kemahiran yang kamu ada.


e- Sanggupkah kalau kamu akan dihantar ke Sabah atau Serawak atau sekolah luar Bandar yang serba kurang.


f- Pandangan anda berkenaan dengan isu semasa terutama isu yang berkaitan dengan perguruan.


...Dan banyak lagi soalan yang akan ditanya berkaitan dengan kebolehan anda dan sumbangan. Jawab soalan dengan tenang.

SEMOGA BERJAYA MENJADI PENDIDIK YANG CEMERLANG !

Isnin, 11 Mei 2009

KARNIVAL KERJAYA DAN KEUSAHAWANAN GRADUAN 2009 (K3G)

Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia akan menganjurkan Karnival Kerjaya dan Keusahawanan Graduan 2009 (K3G) yang akan diadakan pada 15 Mei hingga 17 Mei 2009 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.


Lebih dari 10,000 peluang pekerjaan dalam pelbagai bidang akan ditawarkan kepada graduan yang masih menganggur atau graduan yang sedang mencari pekerjaan tetap.

K3G akan disertai oleh 400 hingga 600 pempamer yang terdiri daripada:-

1. Syarikat Swasta;
2. Agensi Kerajaan/ Badan Berkanun;
3. Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC);
4. Syarikat Senaraian Awam (Public listed company);
5. Entepris Kecil dan Sederhana (SME); dan
6. IPTA dan IPTS.

K3G ini adalah terbuka kepada graduan di peringkat Sijil, Diploma, dan Ijazah Sarjana Muda dari Kolej Komuniti, Politeknik, dan IPTA serta IPTS.

K3G juga akan diisi oleh aktiviti-aktiviti berikut:

1. Pameran Kerjaya dan Keusahawanan;
2. Bengkel Keusahawanan;
3. Ceramah dan Klinik Kerjaya;
4. Temuduga Terbuka;
5. Khidmat Perundingan/Kaunseling Kerjaya;
6. Khidmat Perundingan Keusahawanan;
7. Klinik Resume; dan
8. Ceramah Motivasi

SISTEM PENDAFTARAN

Adalah dimaklumkan, satu sistem pendaftaran secara barcode akan dilaksanakan sepanjang berlangsungnya karnival ini. Graduan adalah dinasihatkan untuk membuat pendaftaran dengan lebih awal melalui laman web www.mycef.com.my (Download Borang)

PERINGATAN

Graduan juga adalah dipohon supaya:-

1. Berpakaian kemas dan sopan untuk menghadiri karnival ini;
2. Membuat pendaftaran lebih awal bagi mengelakkan kesesakan pendaftaran pada hari karnival; dan
3. Menyediakan dokumen penting seperti resume, gambar dan sijil-sijil berkaitan.

KEHADIRAN ANDA PASTI MEMBERI SERIBU MAKNA DAN MENJADI SATU PERMULAAN YANG BERHARGA BAGI DIRI ANDA

Sebarang pertanyaan berhubung Karnival ini bolehlah hubungi;

Bahagian Hubungan Industri, Jabatan Pengajian Tinggi di talian
03- 8883 6549/6535/6547/6573/6458/6548



UiTM CONVOJOBSHOP 2009

Mari sertai UiTM ConvoJobshop 2009. Dapat Maklumat lanjut di bawah.

EMPLOYERS :

To participate in ConvoJobshop May 2009, you may download the form & invitation letter below :

1. Invitation Letter, click here > Invitation Letter

2. Participating Forms, click here : Participating form 1 / Participating Form 2


Kindly send your participation form1 & 2 and payment before May 20, 2009 to:

Director,
ConvoJobShop 2009,
c/o Career & Counseling Center,
Level 5, Budisiswa Building,
Student Affairs & Alumni Division,
Universiti Teknologi MARA Malaysia,
40450 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.

Fax. No.: 03-5544 3493



KARNIVAL KERJAYA & KEUSAHAWANAN GRADUAN 20O9: PWTC 15-19 MEI

Kementerian Pengajian Tinggi akan menganjurkan Karnival Kerjaya dan Keusahawanan Graduan 2009 selama tiga hari mulai 15 Mei ini yang bertempat di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur.

Menterinya Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata karnival itu akan disertai 600 pempamer daripada pelbagai agensi kerajaan, swasta dan syarikat berkaitan kerajaan.

"Dijangkakan karnival akan menyediakan 10,000 peluang pekerjaan kepada graduan," katanya kepada pemberita semasa melancarkan Portal Pra Pendaftaran K3G, di sini hari ini.

Melalui portal tersebut yang boleh dilayari di www.mohe.gov.my, graduan boleh memohon pekerjaan secara online mulai hari ini.

Dengan mendaftar diri terlebih dahulu, graduan tidak perlu lagi membawa dokumen semasa hadir ke karnival untuk mendaftar, kata Mohamed Khaled.

(Sumber: Kenyataan Akhbar, 05/05/2009 )



MAKLUMAN KERJAYA TERKINI

Temuduga Terbuka Jawatan Kontrak Di Bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Kedua Negara Untuk Berkhidmat Di Jabatan Pelajaran Negeri

Kementerian Pelajaran Malaysia ingin mempelawa warganegara Malaysia yang berkelayakan seperti dinyatakan di bawah untuk menghadiri sesi temuduga terbuka untuk berkhidmat di Jabatan Pelajaran Negeri bagi jawatan di bawah;

JAWATAN:

1) GURU SISWAZAH KONTRAK

SYARAT : Ijazah Sarjana Muda

TEMPOH KONTRAK : 1 JUN – 31 DISEMBER 2009

BAYARAN : RM2,000 Sebulan

BIDANG YANG DIPERLUKAN : Bahasa Melayu / Sains / Matematik / Bahasa Inggeris / Teknologi Maklumat / Pendidikan Jasmani / Sains Pertanian / Ekonomi Rumahtangga / Teknologi Pejabat / Sains Sosial / Teknik & Vokasional

2) PEGAWAI TADBIR KONTRAK

SYARAT : Ijazah Sarjana Muda

TEMPOH KONTRAK : 1 JUN – 31 DISEMBER 2009

BAYARAN : RM2,000 Sebulan

KEKOSONGAN : 560 Kekosongan

3) PENOLONG PEGAWAI TADBIR KONTRAK

SYARAT : Diploma / Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM)

TEMPOH KONTRAK : 1 JUN – 31 DISEMBER 2009

BAYARAN : RM1,600 Sebulan

KEKOSONGAN : 293 Kekosongan

4) PEMBANTU TADBIR KONTRAK

SYARAT : Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)

TEMPOH KONTRAK : 1 JUN – 31 DISEMBER 2009

BAYARAN : RM1,200 Sebulan

KEKOSONGAN : 244 Kekosongan

BUTIR-BUTIR TEMUDUGA TERBUKA :

MASA PENDAFTARAN : 8.30 Pagi – 1.00 Tengahari

MASA TEMUDUGA : 9.00 Pagi – 5.00 Petang

TARIKH, NEGERI & TEMPAT :

13 MEI 2009 (RABU)

W.P.KUALA LUMPUR
-Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan, Persiaran Duta, K.Lumpur

KEDAH
-Jabatan Pelajaran Kedah, Jalan Stadium, Alor Setar, Kedah.

PULAU PINANG
-Jabatan Pelajaran Pulau Pinang, Leboh Downing, Pulau Pinang
-Bahagian Teknologi Pendidikan, Pokok Sena, Kepala Batas, Seberang Perai Utara.

PERAK
-Jabatan Pelajaran Perak, Jalan Tun Abdul Razak, Ipoh, Perak.

SELANGOR
-Jabatan Pelajaran Selangor, Seksyen 6, Jln Cenderawasih 6/7, Shah Alam.

NEGERI SEMBILAN
-Pusat Kegiatan Guru Kawasan Ampangan, Km.4, Jalan Kuala Pilah, Seremban.

MELAKA
-Jabatan Pelajaran Melaka, Jalan Bukit Beruang, Melaka.

KELANTAN
-Bahagian Teknologi Pendidikan, Jalan Maktab, Pengkalan Chepa, Kelantan.

SABAH
-SM Maktab Sabah, Kota Kinabalu.
-Pejabat Pelajaran Daerah Sandakan.
-Pejabat Pelajaran Daerah Tawau.
-Pejabat Pelajaran Daerah Keningau.

PERLIS
-Jabatan Pelajaran Perlis, Jalan Tun Abdul Razak, Kangar.

SARAWAK
-Pusat Kegiatan Guru Kuching, RPR Fasa 1, Jalan Astana, Petra Jaya, Kuching.
-SMK Kampung Nangka, Sibu.
-Pejabat Pelajaran Miri, Wisma Persekutuan, Miri.

19 MEI 2009 (SELASA)

PAHANG
-Pejabat Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri, Wisma Sri Pahang, Kuantan.

JOHOR
-Pusat Kegiatan Guru, Bandar Baru Uda, Johor Bahru.

20 MEI 2009 (RABU)

TERENGGANU
-Bahagian Teknologi Pendidikan, Marang.

PERHATIAN:

a) Etika berpakaian :
Lelaki – Kemeja lengan panjang, bertali leher dan berkasut
Perempuan – Pakaian yang sesuai dan kasut bertutup

b) Membawa sijil asal dan salinan sijil yang disahkan

c) Membawa 2 keping gambar berukuran passport

KETERANGAN LANJUT SILA LAYARI : http://www.moe.gov.my/tayang.php?laman=pemberitahuan&unit=utama&info=225&bhs=my&mod=baca

LAGI KERJA KOSONG TERKINI : http://www.kerjakosong-terkini.blogspot.com

Ahad, 10 Mei 2009

KAJIAN NAIKKAN ELAUN GURU DI PEDALAMAN

Kementerian Pelajaran sedang mengkaji untuk menaikkan kadar elaun guru yang berkhidmat di kawasan pedalaman selepas mengambil kira kepayahan yang terpaksa mereka lalui.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Puad Zarkashi berkata, kajian tersebut dibuat selepas pihaknya meninjau kesukaran hidup guru yang bertugas di pedalaman Pahang, Sabah dan Sarawak baru-baru ini.

Dalam kajian itu menurut beliau, kerajaan akan menambah kategori elaun kawasan pedalaman kepada lima berbanding hanya tiga pada masa ini.

''Selepas meninjau kehidupan mereka (guru pedalaman), sewajarnya mereka diberi elaun yang lebih munasabah berbanding sekarang ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan kerja di Sekolah Kebangsaan (SK) Orang Asli Lenjang dan SK Titom, Hulu Jelai, dekat sini hari ini.

Katanya, pada masa ini, terdapat tiga jenis elaun bertugas di pedalaman iaitu RM500, RM1,000 dan RM1,500 yang dibayar kepada guru mengikut kategori kawasan yang ditetapkan.

Menurut beliau, kerajaan akan meminta Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (EPRD) membuat kajian menyeluruh untuk menentukan jumlah bayaran elaun bagi lima kategori yang akan diperkenalkan itu.

''Kenaikan elaun itu nanti merupakan insentif agar guru lebih bersemangat menjalankan tugas di pedalaman yang tersisih daripada segala kemudahan.

''Kita bangga dengan guru yang bertugas di pedalaman kerana mereka cukup kental dan menunjukkan kesungguhan mengharungi kesukaran untuk memberi pendidikan kepada anak bangsa," tegasnya.

Menceritakan pengalaman lawatannya ke kawasan pedalaman Sarawak baru-baru ini, Puad memberitahu, beliau berjumpa dengan seorang guru wanita yang sarat mengandung dan telah berkhidmat lebih lima tahun di kawasan yang jauh daripada keluarga.

''Namun guru wanita itu tetap menjalankan tugas tanpa rasa bosan dan kecewa," jelasnya.

Antara kes lain, katanya, ada guru yang terpaksa memanjat pokok untuk mendapatkan liputan talian telefon bimbit untuk menghubungi keluarganya.

''Saya terharu dan bangga kerana guru-guru di pedalaman berusaha mewujudkan persekitaran yang kondusif di sekolah dan kelas mereka agar setanding dengan di bandar.

''Mereka menggunakan sumber tempatan, kreativiti dan inovasi untuk melaksanakan tugas pengajaran dan pembelajaran dengan baik," ujarnya.

(UTUSAN)



Sabtu, 9 Mei 2009

HARI GURU 2009 : GURU PEMBINA NEGARA BANGSA

GURU OH GURU

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya

Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.


USMAN AWANG
1979





Jumaat, 8 Mei 2009

PERMOHONAN DPLI

MAKLUMAN

Permohonan kemasukan ke Program Pengajian Diploma Pendidikan Ambilan Januari 2010
tarikh permohonan dari Mei 2009 hingga Jun 2009

Kementerian Pengajian Tinggi mempelawa pemohon lepasan Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian untuk mengikuti Diploma Pendidikan (DPLI) :

BIDANG (GURU SEKOLAH MENENGAH):

-Sejarah
-Pendidikan Jasmani
-Geografi
-Pengajian Am
-Kaunseling
-Seni / Seni Visual
-Perdagangan / Perniagaan
-Pendidikan Moral
-Muzik
-Sivik & Kewarganegaraan
-Guru Al-Quran KAA
-Pendidikan Islam
-Pendidikan Khas
-Elektrik dan Elektronik
-Amalan Bengkel Mesin
-Kimpalan
-Automatif
-Penyejukan Penyamanan Udara
-Binaan Bangunan
-Ekonomi Rumah Tangga
-Sains Pertanian
-Computer Programming
-Kemahiran Teknikal
-Perdagangan / Keusahawanan
-Tanaman Makanan
-Lukisan Kejuruteraan
-Bahasa Arab
-Bahasa Cina
-Kesusasteraan Cina
-TESL

* Calon akan menerima elaun sama seperti Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI)

* Calon yang berjaya menamatkan kursus akan ditempatkan di sekolah menengah & vokasional

SYARAT:
-Lulus Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian dari IPTA tempatan (CGPA 2.75 dan ke atas)
-Umur tidak melebihi 35 tahun pada tarikh iklan.

CARA MEMOHON:
Untuk memohon, beli no. PIN dengan no. Mykad anda dengan harga RM20.60 di mana-mana Cawangan BSN atau Mesin ATM GIRO BSN.
Pilih Menu GURU > NO. PIN

TEMPOH PERMOHONAN:
4 Mei 2009 (selepas jam 12.00 tengahari) sehingga 8 Jun 2009.

Isi Borang Permohonan On-line disini:

http://upu.mohe.gov.my/index1.php

Khamis, 7 Mei 2009

20 AMALAN MURAH REZEKI

Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba-Nya dengan kelu asan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya.

Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhira t. Di antaranya:

1.Menyempatkan diri beribadah
Allah tidak sia-siakan penga bd ian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

2.Memperbanyak istighfar
Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah, yang menjadi sebab Allah jatuh kas ih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba. Sabda Nabi s.a.w.: “Barang siapa yang memperbanyak istighfar maka Allah s.w.t akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yan g tidak disangka.” (Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-N as a’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari A bd ullah bin Abb as r.a.)

3.Tinggalkan perbuatan dosa
Istighfar tidak laku di sisi Allah jika masih buat dosa. Dosa bukan saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Sa bd a Nabi s.a.w.: “… dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yan g dibuatnya.” (Riwayat at-Tirmizi)

4.Sentiasa ingat Allah
Banyak ingat Allah buatkan hati tenang dan kehidupan terasa lapang. Ini rezeki yang hanya Allah beri kepada orang beriman. Firman-Nya: “(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah maka hati akan menjadi tenteram.” (Ar-Ra’d: 28)

5.Berbakti dan mendoakan ibu bapa
Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. berpesan agar siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan. Baginda s.a.w. juga bersabda: “Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah akan memanjangkan umurnya.” (Riwayat Abu Ya’ala, at-Tabrani, al-Asybahani dan al-Hakim) Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki, berdasarkan sabda Nabi s.a.w.: “Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah) daripadanya.” (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)

6.Berbuat baik dan menolong orang yang lemah
Berbuat baik kepada orang yang lemah ini termasuklah menggembira kan dan meraikan orang tua, orang sakit, anak yatim dan fakir miskin, juga isteri dan anak-anak yang masih kecil. Sabda Nabi s.a.w.: “Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang lemah di kalangan kamu.” (Riwayat Bukhari)

7.Tunaikan hajat orang lain
Menunaikan hajat orang menjadi sebab Allah lapangkan rezeki dalam bentuk tertunainya hajat sendiri, seperti sabda Nabi s.a.w.: “Siapa yang menunaikan hajat saudaranya maka Allah akan menunaikan hajatnya…” (Riwayat Muslim)

8.Banyak berselawat
Ada hadis yang menganjurkan berselawat jika hajat atau cita-cita tidak tertunai kerana selawat itu dapat menghilangkan kesusahan, kesedihan, dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat. Wallahu a’lam.

9.Buat kebajikan banyak-banyak
Ibnu Abb as berkata: “Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya.”

10.Berpagi-pagi
Menurut R as ulullah s.a.w., berpagi-pagi (memulakan aktiviti harian sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang berkat.

11.Menjalin silaturrahim
Nabi s.a.w. bersabda: “Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya.” (Riwayat Bukhari)

12.Melazimi kekal berwuduk Seorang Arab desa menemui Rasulullah s.a.w. dan meminta pedoman mengenai beberapa perkara termasuk mahu dimurahkan rezeki oleh Allah. Baginda s.a.w. bersabda: “Sentiasalah berada dalam keadaan bersih (dari hadas ) nescaya Allah akan memurahkan rezeki.” (Diriwayatkan daripada Sayidina Khalid al-Walid)

13.Bersedekah
Sedekah mengundang rahmat Allah dan menjadi sebab Allah buka pintu rezeki. Nabi s.a.w. bersabda kepada Zubair bin al-Awwam: “Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah az za wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah menyedikitkan baginya.” (Riwayat ad-Daruquthni dari An as r.a.)

14.Mel az imi solat malam (tahajud)
Ada keterangan bahawa amalan solat tahajjud memudahkan memperoleh rezeki, menjadi sebab seseorang itu dipercayai dan dihormati orang dan doanya dimakbulkan Allah.

15.Mel az imi solat Dhuha
Amalan solat Dhuha yang dibuat waktu orang sedang sibuk dengan urusan dunia (aktiviti harian), juga mempunyai rahsia tersendiri. Firman Allah dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau mal as mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya." (Riwayat al-Hakim dan Thabrani)

16.Bersyukur kepada Allah
Syukur ertinya mengakui segala pemberian dan nikmat dari Allah. Lawannya adalah kufur nikmat. Allah berfirman: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya az ab-Ku amat ker as ." (Ibrahim: 7) Firman-Nya lagi: “… dan Kami akan memberi bal as an kepada orang-orang yan g bersyukur.” (Ali Imran: 145)

17.Mengamalkan zikir dan bacaan ayat Quran tertentu
Zikir dari ayat-ayat al-Quran atau asma’ul husna selain menenangkan, menjenihkan dan melunakkan hati, ia mengandungi fadilat khusus untuk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki.

Misalnya, dua ayat terakhir surah at-Taubah (ayat 128-129) jika dibaca secara konsisten tujuh kali setiap kali lepas solat, dikatakan boleh menjadi sebab Allah lapangkan kehidupan dan murahkan rezeki.

Salah satu nama Allah, al-Fattah (Maha Membukakan) dikatakan dapat menjadi sebab dibukakan pintu rezeki jika diwiridkan selalu; misalnya dibaca “Ya Allah ya Fattah” berulang-ulang, diiringi doa: “Ya Allah, bukalah hati kami untuk mengenali-Mu, bukalah pintu rahmat dan keampunan-Mu, ya Fattah ya 'Alim.” Ada juga hadis menyebut, siapa amalkan baca surah al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kepapaan. Wallahu a’lam.

18.Berdoa
Berdoa menjadikan seorang hamba dekat dengan Allah, penuh bergantung dan mengharap pada rahmat dan pemberian dari-Nya. Dalam al-Quran, Allah suruh kita meminta kepada-Nya, nescaya Dia akan perkenankan.

19.Berikhtiar sehabisnya
Siapa berusaha, dia akan dapat. Ini sunnatullah. Dalam satu hadis sahih dikatakan bahawa Allah berikan dunia kepada orang yan g dicintai-Nya dan yan g tidak dicintai-Nya, tapi agama hanya Allah beri kepada orang yan g dicintai-Nya saja. (Riwayat Ahmad, Ibnu Abi Syaibah dan al-Hakim)

Bagi orang beriman, tentulah dia perlu mencari sebab-sebab yan g boleh membawa kepada murah rezeki dalam skop yang luas . Misalnya, hendak tenang dibacanya Quran, hendak dapat anak yang baik dididiknya sejak anak dalam rahim lagi, hendak sihat dijaganya pemakanan dan makan yang baik dan halal, hendak dapat jiran yang baik dia sendiri berusaha jadi baik, hendak rezeki berkat dijauhinya yan g haram, dan sebagainya.

20.Bertawakal
Dengan tawakal, seseorang itu akan direzekikan rasa kaya dengan Allah. Firman-Nya: “Barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan (keperluannya).” (At-Thalaq: 3)

Nabi s.a.w. bersabda: “Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r.a.)

Kesemua yang disebut diatas adalah amalan-amalan yang membawa kepada takwa. Dengan takwa, Allah akan beri “jalan keluar (dari segala perkara yan g menyusahkan), dan memberinya rezeki dari jalan yan g tidak terlint as di hatinya.” (At-Talaq: 2-3)

Pendek kata, bagi orang Islam, untuk murah rezeki dalam ertikata yan g sebenarnya, kuncinya adalah buat amalan-amalan takwa. Amalan-amalan ini menjadi sebab jatuhnya kasih sayang Allah, lalu Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya.